تعداد کمی از کاربران در بعضی اوقات با مشکل شبکهای اتصال به بلاگ و دیگر سایتهای گروه بیان مواجه میشوند. در این مطلب سعی میشود که این مشکلات به صورت دقیقتر بررسی شوند تا امکان پیگیری آنها از سمت تیم شبکه بیان راحتتر باشد.
نکتهی ۱: این مطلب حالتی را بررسی میکند که سایت (blog.ir یا bayan.ir) به صورت کلی از دسترس خارج شده است، (و تقریبا هیچ چیز خاصی دیده نمیشود). بنابراین منظور این نوشته مواردی نیست که «خطای داخلی سرویسدهنده» یا «خطای ۵۰۲» رخ میدهد (که صفحهای با ظاهر blog.ir یا bayan.ir دیده میشود). (این موارد به صورت خودکار ثبت میشوند و توسط تیم فنی پیگیری میشود)
نکته ۲: تقریبا در تمامی موارد، مشکلات شبکه، ناشی از زیرساخت مخابرات و یا ISP های توزیع کنندهی اینترنت است، و معمولا نیز پس از مدت کوتاهی برطرف میشود. با اینکه کار خاصی از تیم شبکهی بیان در این موارد ساخته نیست، اما اطلاع دقیق از این مشکلات (و سطح و زمان آن) در طول زمان میتواند ما را در بهبود کیفیت خدمات یاری کند.
نحوهی ارسال گزارش مشکل
برای ارسال گزارش میتوانید از طریق صفحه «تماس با بیان» استفاده نمایید. برای آپلود فایل (یا screenshot) نیز میتوانید از صندوق بیان یا سرویسهای آپلود تصویر استفاده نمایید و لینک آن را در گزارش ذکر کنید.
با توجه به اینکه معمولا در هنگام بروز مشکل، دسترسی به صفحه تماس با بیان نیز ممکن نیست، میتوانید یکی از روشهای زیر را امتحان نمایید.
- از نرمافزارهای proxy یا ... برای اتصال به سایتها با IP های خارج از کشور استفاده نمایید.
- گزارش را از طریق یک اتصال دیگر اینترنت (مثلا اتصال در محیط کار، دانشگاه، منزل یا اتصال با موبایل) ارسال نمایید.
- گزارش را تهیه و ذخیره کنید (در صورت لزوم screenshot بگیرید) و پس از رفع مشکل، در فرصت مناسب، آن را ارسال نمایید.
قبل از ارسال گزارش
قبل از ارسال گزارش، مطمئن شوید که مشکل از رایانه یا مرورگر خود شما نیست. تنظیمات proxy مرورگر خود را چک کنید. از یک مرورگر دیگر استفاده نمایید (مثلا firefox, opera, chrome یا internet explorer) و در صورت امکان با یک رایانه دیگر نیز امتحان کنید.
محتوای گزارش
۱) مشکل را به صورت دقیق مطرح نمایید. (بعد از تلاش برای اتصال به سایت، با چه پیامی مواجه میشوید؟ ظاهر شدن این پیام چه مقدار طول میکشد؟)
۲) آیا مشکل برای تمامی سایتهای بیان رخ میدهد، یا فقط برای یک سایت خاص؟ سایتهای زیر را امتحان کنید:
۳) بیشتر سرویسهای بیان (هم اکنون) در دیتاسنتر پارسآنلاین قرار دارند. آیا مشکل برای دیگر سایتهای این دیتاسنتر نیز وجود دارد؟ سایتهای زیر را امتحان کنید:
- www.parsonline.com آی پی فعلی: 91.98.29.182
- new.tse.ir آی پی فعلی: 91.99.101.212
۴) خروجی دستور ping
خروجی دستور ping blog.ir
را به صورت متنی یا تصویری ذکر کنید. (برای این کار ابتدا باید Command prompt را باز کنید، راهنما). در پنجره command prompt با کلیک راست (گزینهی Mark > انتخاب متن > کلید Enter) میتوانید متن را کپی کنید. با استفاده از کلیدهای Alt + PrtScr
نیز میتوانید یک تصویر از صفحه (مانند تصویر زیر) تهییه کنید. (راهنمای ۱ و ۲)
۵) خروجی دستور tracert
خروجی دستور tracert blog.ir
را نیز در گزارش ذکر کنید (کاربران linux و mac باید از دستور traceroute استفاده کنند). خروجی نمونه این دستور مانند زیر است.(در هنگام گرفتن تصویر، در صورت لزوم اندازهی صفحه را بزرگتر کنید و دقت کنید که خطوط ابتدایی نیز وجود داشته باشند)
۶) در صورتیکه در مرحلهی ۲ و ۳، مشکل فقط برای یک سایت وجود دارد، خروجی دستور tracert برای سایت سالم را نیز ارسال نمایید.
مطلب مورد نظر خود را نیافتهاید؟